Køb af båd i udlandet
Hvordan fandt vi vores nye båd i Spanien? Hvilke dokumenter behøvede vi? Hvordan gjorde vi? Hvilke udgifter er der? Disse spørgsmål vil jeg besvare her.
Der er mange penge sparet på at købe båd i udlandet, men det er også mere kompliceret, end at købe herhjemme. Vi mente dog, at fordelene langt overvejede ulemperne, og det har jeg skrevet om her: Et gratis sejlereventyr
Hvordan fandt vi båden?
Kigger man på hele Europa er der et meget stort bådmarked. Vi kunne tillade os at være meget mere kritiske i forhold til stand og udstyr, end vi kunne være her hjemme. Helt enkelt fordi udbuddet bliver så meget større, når man også kigger længere sydpå.
Vi kiggede udelukkende på både i EU. Vi gik helt udenom både i f.eks. Tyrkiet, Storbritannien og Norge, selvom der også er mange til salg der (længere nede forklarer jeg hvorfor).
Der var en del forskellige sites jeg dagligt pløjede igennem for at finde drømmebåden:
www.scanboat.com
Et dansk site, men pga. Scanboats omfattende samarbejde med andre sites i både ind- og udland er udbuddet virkelig stort. Man kan finde rigtigt mange både her og filterfunktionen er god.
www.cosasdebarcos.com
Da vi fandt ud af, at det bedste sted for os at handle var Spanien, kiggede vi meget på spanske Cosas de Barcos. Da det er et spansk site er sproget også spansk. Det kan måske volde problemer for nogen, men da det er et mere lokalt site, er der både her, som man ikke finder andre steder.
www.yachtall.com og www.topboats.com
Stort udbud af f.eks. tidligere udlejningsbåde i Grækenland og Kroatien. Der kan være rigtig mange penge sparet på at købe en tidligere udlejningsbåd. Men om det er pengene værd i det lange løb kan jeg ikke svare på.
Hvilke dokumenter behøves?
Et par vigtige grunde til kun at handle i EU, eller i det mindste en båd som er registreret i EU:
- Båden skal være CE-godkendt
- Moms
- Told
Hvis der er betalt moms på båden i et EU-land gælder det i hele EU (læs mere om moms her – det er et vigtigt emne!). Hvordan det bliver med Storbritannien efter Brexit er der ikke rigtigt nogen som ved endnu. Derfor gik vi helt uden om Engelsk-registrerede både – den chance turde vi ikke at tage.
Hvis der ikke er betalt EU moms på båden er det også OK. Det er både som er ejet af et firma, f.eks. et udlejningsfirma, en sejlerskole eller lignende. Er der ikke betalt moms skal prisen selvfølgelig være derefter. Så kan man selv betale momsen – så ved man også at det er gjort, og man vil ikke senere få problemer.
En båd købt uden for EU har måske ikke den europæiske godkendelse CE. Har den ikke det, skal du selv sørge for at den får det. Det kan blive dyrt og f.eks. indebære udskiftning af motoren fordi den ikke lever op til de krav der er i dag.
Inden vi rejste ned for at kigge på båd krævede vi at se to dokumenter:
- At der er betalt moms (den originale faktura – læs mere om moms her)
- Hvem som ejede båden (ejercertifikat)
Der er ingen grund til at bruge penge og tid på at se på en båd, hvis dokumentationen alligevel ikke er i orden. Vi kiggede først på nogle både herhjemme, og det er faktisk mere almindeligt at dokumentationen mangler på danske både, end at den mangler i udlandet.
Hvordan gjorde vi?
Jeg kontaktede først sælgeren. Nogle gange en privatperson, andre gange en mægler. Men selv der hvor der var en mægler indblandet snakkede jeg også med ejeren. Man kan lære enormt meget om standen af en båd ved at snakke med ejeren. Er han/hun stolt over sin båd? Har hun selv vedligeholdt den? Ved hun hvordan tingene hænger sammen? Slår han fejl og mangler hen som ubetydelige eller tager han ansvar for båden?
I mange lande er WhatsApp den mest brugte måde at kommunikere på – meget mere udbredt end herhjemme. Så skaf det inden du går igang. Sælgeren finder dig på en eller anden måde altid der, selvom du ringer eller mailer til at starte med.
Jeg fik billeder af ovenstående dokumentation, og lavede så en aftale om besigtigelse. Vi havde desuden, inden vi rejste, kommet med et realistisk bud, om båden virkelig var i den stand som sælger påstod. Lå båden i vandet, lavede vi også en aftale om at den kunne komme på land en halv times tid, så den kunne inspekteres i bunden.
Da alt var som det skulle være, skrev vi kontrakt. Det var, både ved salg af den “gamle” båd og køb af den nye, standardkontrakter vi fandt på nettet. Vi fotograferede samtidig både sælger og sælgers ID/pas, samt al dokumentation som fandtes på båden. Herunder ejercertifikatet. Jeg checkede desuden at motor- og byggenummer på båden stemte overens med dokumenterne.
Vi lavede en privat handel med en tysker om en tyskregistreret båd. Det gjorde det hele enklere, for der er nogenlunde samme enkle regler for registrering af mindre både i Tyskland som der er herhjemme (dvs. ingen). Havde båden været spanskregistreret, ville processen også betyde et besøg hos en spansk notar og en ret så vigtig afregistrering i det spanske bådregister.
Hvad koster det?
Der er som sagt mange penge sparet på at købe en båd i udlandet, men der er også udgifter forbundet med det.
- Havneplads kan være dyr
- Rejser og hoteller
- Hjemtransport
Vi lavede en aftale om at sælgers skulle betale havnepladsen i fem måneder.Vi ønskede jo at have båden i Middelhavet i et stykke tid. En havneplads på Mallorca er en dyr omgang og kostede omkring 7.000 kr / måned for vores 36-fods båd (ja, du læste rigtigt – syv tusind danske kroner om måneden!) Der findes selvfølgelig billigere havne både på det spanske fastland og i Frankrig, men regn ikke med de samme priser som hjemme.
Nu vil vi jo selv have glæden ved at sejle båden hjem, men et alternativ kan også være en lastbil. For en Bavaria 36 (11,4 x 3,6 m) vil det koste ca. €9.000 plus moms.
Konklusion
Vi har købt en båd med stort set det udstyr vi gerne ville have og en del som vi skal afmontere og sælge (er nogen interesseret i et marint Webasto A/C-anlæg eller en bimini?). Der var masser nyt og også nye sejl. Brutto har vi sparet ca. €20.000, men netto, når alle vores udgifter og sejlturen hjem er betalt, er det selvfølgelig en del mindre.
P.S. Hvad med turen hjem?
Vi havde egentlig planlagt at sejle båden hjem via Europas kanaler. Men pga. Corona, og lande som pludselig lukker sine grænser, turde vi ikke sejle den vej. Tænk hvis de pludselig lukkede sluserne igen? Men læs mere om en kanaltur til Middelhavet her…
I stedet for sejlede vi rundt om Portugal og gennem Den Engelske Kanal. Jeg har sejlet i de farvande flere gange, men denne tur blev, pga. Corona-lockdown i det meste af Europa, til en meget interessant sejlads.
Den tur har jeg skrevet bogen Udfordringen – en næsten umulig sejlads fra Mallorca til Marstal om.
Mads
august 25, 2020 @ 10:28
Hej.
Vedr. de spanske site cosasdebarcos, så er der i øverste højre hjørne mulighed for at vælge et andet sprog end spansk. ES og en lille pil ned, giver en dropdown, hvor man kan vælge f.eks. ENgelsk.
Thomas Veber
august 25, 2020 @ 11:59
Tak for tippet – jeg taler selv spansk, så jeg tænkte ikke lige på, at det selvfølgelig er et problem :-).
//Thomas
Michael
oktober 28, 2020 @ 14:24
I stedet for casasdebarcos, så det nemmere at gå til http://www.inautia.com hvor du har det hele på engelsk fra start.
Bjarne Kristensen
august 25, 2020 @ 11:03
Hej Thomas.
Jeg har også sejlet coronasejlads. Jeg sejlede min båd hjem fra Alcoutim i foråret.
Jeg startede 15.marts og oplevede at det næsten var umuligt at komme i havn nogen steder på vejen hjem. Hvis ikke man manglede vand eller brændstof kunne man ikke få tilladelse til at gå i havn. I Porto tankede vi med politiets hjælp, de stod på en pontonbro og rakte os tankpistolen og sørgede samtidigt for at vi ikke gik i land. Hver gang vi nærmede os land blev vi kaldt op på vhf og blev spurgt hvad vores intention var. Jeg har aldrig ligget så meget for anker før, jeg har flere gange været nødt til at ligge for anker i mere end 20m/sek.
Thomas Veber
august 25, 2020 @ 12:01
Ja, det blev mærkelige – men for mit vedkommende absolut ikke en dårlig – sejlads.
//Thomas
Jesper
august 25, 2020 @ 11:54
Hej Thomas
Fedt at du skriver disse gode artikler!
Linket til “læs mere om moms her” mangler/ virker ikke.
Jeg er også lidt på jagt efter en større motorbåd i hele EU så moms og told info er vigtige.
VH Jesper
Thomas Veber
august 25, 2020 @ 12:00
Hej Jesper,
For pokker også da, men nu er artiklen opdateret.
Her har jeg skrevet mere om moms:
http://www.thomasveber.dk/moms-paa-baaden/
//Thomas
Ove
august 31, 2020 @ 08:57
Hej Thomas
Vi har også købt en Bavaria. Efter mange søgninger på nettet blev det tydeligt, at skulle vi have en fransk båd, ville prisen blive langt højere. Vi landede på en Bavaria 38, bygget i 2008 og ca. 2/3 af prisen i nordeuropa. Købte den i Pula i Kroatien og har den nu i Grækenland. Vi er blevet meget overraskede over kvaliteten i båden. Alting er bygget godt og solidt og evt. reservedele kan fås fra SVB. Nu er vi faktisk glade for, at vi ikke fik en fransk båd 🙂
Thomas Veber
september 9, 2020 @ 11:44
Ja, specielt det med hvor let det er at få reservedele – og få hjælp i det hele taget – er jeg også positivt overrasket over!
//Thomas
Johan
september 8, 2020 @ 18:31
Hej Thomas
Tak for en god artikel. Kan du fortælle lidt om, hvilke prioriteter I havde, da I købte den nye båd og hvorfor? 🙂
Vh Johan
Thomas Veber
september 9, 2020 @ 11:45
Hej Johan,
God idé, jeg skriver et seperat indlæg om det 🙂
//Thomas
Johan
september 9, 2020 @ 19:21
Fedt, tak – det vil jeg i hvert fald gerne læse. Måske du i samme indlæg kan fortælle, om der var andre bådtyper end den Bavaria i endte med, som matchede jeres prioriteter – og i så fald hvilke det var, og hvorfor det ikke blev dem 🙂
Kristian
oktober 4, 2020 @ 15:08
Hej Thomas.
Jeg har kig på en 29 fods båd i Norge, fra 1981.
Jeg har kigget lidt forskellige steder, og nogen steder står der at der skal betales moms når den er over 7.5 meter eller hvis den er bygget efter 1985.
Kan du fortælle mig om der umiddelbart skal betales moms på denne?
Mvh Kristian
Thomas Veber
oktober 6, 2020 @ 11:20
Hej Kristian,
Jeg har aldrig hørt om en 7,5 meters regel, men fordi jeg ikke har hørt om det, er det jo ikke det samme, som at den ikke findes.
Hvis båden har været i Danmark (EU) inden den 1/1 1985 er der intet krav om dokumentation for betalt moms (men det er jo ikke det samme, som at der ikke skal betales moms). Denne båd befinder sig jo i Norge, så der er ikke betalt EU-moms af båden, og det skal der når du importerer den til EU.
Undtagelsen er hvis du har boet i Norge og flytter hjem til Danmark. Så kan du tage båden med som rejsegods. Men det er vist ikke tilfældet her?
Det letteste er at købe en båd i EU 🙂
Hilsen Thomas
Bo
januar 1, 2021 @ 19:27
Hvordan kontrollerer man ejerskab samt gæld på en båd fra Spanien.
Hvordan overdrages ejerskab ved handel.
På forhånd tak for gode råd og hjælp til andre sejlere.
Lasse
januar 23, 2021 @ 12:20
Hej,
Ser på en båd i italien – Der er ikke betalt moms. Det er en brugt båd så det er vel af købsprisen jeg skal betale moms? Kan en båd, der ikke har betalt moms også være afhængig af, at der ikke er betalt Told, hvis den har været indenfor EU i mange år?
Hvordan tilsikres betaling?
Kan der træffes aftaler i forhold til inspektion – så der bliver udarbejdet en uvildig rapport?
vh
Lasse
Rene Houmøller
februar 23, 2021 @ 04:51
Hej, spørgsmål: jeg er ved og købe sejlbåd i Grækenland ( græskflag ) kan jeg umiddelbart efter at jeg har købt og betalt båden, sætte danskflag på den?
Thomas Veber
februar 23, 2021 @ 08:28
Hej Rene,
Ja, hvis båden ejes mere end 50% af en dansk statsborger, så kan du.
Hilsen Thomas
Rene T.
april 16, 2021 @ 02:43
Interessant artikel – tak for det. Jeg overvejer ogsaa at koebe baad i Graekenland men hvordan er reglerne of aendring af flag egentlig? Jeg har googlet og du ser ud til at vide en del om det?
Mit problem er at jeg er Dansk statsborger men ikke pt bosiddende i DK og forventer at koebe baaden med henblik for at sejle rundt og bo paa den i 2-5 aar (pension) men ville vaere “cool” med Dansk flag vs Graesk. Hvad afgoer on man kan faa Dansk flag paa den eller skifte flagstat indenfor Europa.
Tak.
Thomas Veber
april 16, 2021 @ 08:08
Hej Rene,
Da du er dansk statsborger, kan du have dansk flag på den. Så er båden også efter danske regler, og det gør det enklere for dig med certifikater mm. for at sejle båden.
Jeg har ingen anelse om hvad der kræves i Grækenland, men i Spanien kræves der en del certifikater, og det er ikke så let.
Så det enkleste er at have dansk flag.
Sørg for at melde dig in i FTLF også (www.ftlf.dk) så kan du få et dansk ejercertifikat og flagbevis til båden.
Mange hilsener,
Thomas
Kampen mod landstrømmen – Thomas Veber
marts 5, 2021 @ 17:21
[…] Vi har købt en ny “Anna Lisa” og langsomt skal hun forvandles til en rigtig langturssejler. Men hvad er rigtig langturssejler egentlig? (læs om køb af båd i udlandet her). […]
morten hjelmsø
marts 10, 2021 @ 21:36
Hej Thomas
Har tidligere handlet båd på Mallorca og fik den transporteret hjem fra Sydfrankrig. Ser nu igen på båd i Spanien (Barcelona) men tænker selv at sejle den hjem. Hvor meget tid skal man afsætte til turen hvis man er villig til at sejle intensivt?
Bedste hilsner
Morten
Thomas Veber
marts 11, 2021 @ 15:15
Hej Morten,
Jeg har senest sejlet fra Mallorca til Kielerkanalen på 21 dage. Det var stort set non-stop (og det min kommende bog “Udfordringen” handler om 🙂 ) Inden afgang brugte jeg en lille uge på Mallorca for at gøre båden klar (det tager længere tid end man tror!).
Men til det skal siges at jeg er erfaren. Disse områder er ikke nye for mig og at være i lange perioder på havet er det heller ikke. Jeg har erfaring med havsejlads, tidevand, oceaner og både. Jeg vil derfor ikke anbefale nogen, som ikke har denne erfaring, at gøre det på så kort tid – så bliver det måske en ubehagelig oplevelse.
Desuden skal det siges, at vi planlagde efter vejret. Vi havde til tider dårligt vejr, men det var en kold beregning for at undgå endnu dårligere vejr. Havde man bare sejlet, uden tanke på det, ville det måske heller ikke være lige så god en tur.
Og så havde vi nok lidt held også 🙂
Hilsen Thomas
Christian Schiødt Larsen
marts 15, 2021 @ 10:35
Hej Thomas
Tak for en meget fin artikel om køb af båd i udlandet! Og tak for en fantastisk hjemmeside iøvrigt. Fuld af indhold (som det vist hedder i dag 😉 ) og god viden. Ingen tvivl om, at jeg bliver stamkunde hér 😉
Jeg har i dag en ældre – gammel – 27′ glasfiberbåd (Fingal 27), men kigger selv efter en større og mere tidssvarende båd. Jeg er også landet i, at det skal være en Bavaria. Har sejlet/gastet lidt i en 34’er og en 36’er og har dér både mærket og fornemmet… Har snakket med en hel del Bavaria ejere, som alt i alt kun har været rigtig glade for deres både, og en tilsvarende ‘value for money’ tror jeg ikke du får nogen andre steder. Så langt så godt … 🙂 Jeg er også landet i de udenlandske markeder, for det er svært at se uden om det langt større udvalg i både og modeller. Når båden er vel ankommet herhjemme, på dansk register og alting er betalt, så tror jeg dog ikke jeg nødvendigvis har sparet så meget rent økonomisk på en velholdt og veludstyret båd. Men jeg har kunnet kigge efter et langt større udvalg af både, og chancen for at finde netop den model jeg kigger efter, er så langt større. Igen: Så langt så godt …
… Men … Bortset fra lige en enkelt ting, så er jeg faktisk ret tryg ved at handle udenlands. Men den der ene ting dér, kradser lidt i underbevidstheden…
…For hvordan sikrer jeg mig imod en restgæld i en udenlandsk båd? Hvad gjorde I der, hvis jeg må spørge.. ?
Moms på lystbåde – Thomas Veber
juni 9, 2023 @ 14:58
[…] har både en sejlbåd og en motorbåd. På sejlbåden, en Bavaria 36 fra 2004 købt brugt i Spanien, har jeg den originale regning som specificerer den spanske […]
Spar 100.000 kr når du køber brugt båd – Thomas Veber
oktober 1, 2024 @ 10:04
[…] jeg med advokat og sejler Jeppe Uldall Thomsen, som netop har købt båd i Sverige. Jeg har selv købt båd i Spanien, så der er mange guldkorn, du kan trække på fra vores samlede […]