Solpaneler eller vindmølle på båden?
Vi har købt en ny “Anna Lisa” og langsomt skal hun forvandles til en rigtig langturssejler. Men hvad er rigtig langturssejler egentlig? (læs om køb af båd i udlandet her).
Vi har netop sejlet hende mere eller mindre non-stop fra Mallorca, ud af Middelhavet rundt om Portugal, ind gennem Den Engelske Kanal og op gennem Nordsøen. Bortset fra ekstra sikkerhedsudrustning, var det i en næsten standard Bavaria 36 vi sejlede rundt om det halve Europa (det kan du læse om i bogen Udfordringen som udkommer 1. maj 2021).
Det kan få mig til at tænke lidt. Hvad behøver vi egentlig, udover sikkerhedsudstyr, for at vi igen kan begive os ud på lange sejladser i verden?
Tydeligvis ingenting, for de 2400 sømil rundt om Europa var jo, bortset fra Corona-lockdowns, rimeligt problemfrie.
Ét problem er dog altid tilstedeværende på en langturssejler: Strømmen. Man har aldrig strøm nok, og det er hele tiden en kamp for at holde batterierne over et kritisk niveau. Vi har en stor batteribank, og lige nu klarer vi os i tre døgn uden landstrøm eller at starte motoren. Men det er slet ikke nok. Efter de tre dage skal motoren køre i mange, mange timer for at lade batterierne helt op igen. Det er ikke kun et problem på langturssejlads. Her hjemme vil vi også kunne ligge for anker eller i naturhavn i lang tid uden at være afhængige af landstrømskablet.
Vindmølle på båden?
På vores forrige Anna Lisa havde vi 100W solpaneler og en vindmølle. Det var vi selvforsynende med når vi sejlede herhjemme, men ikke i troperne. Med korte dage, og ankerpladser som ofte lå i læ for vinden, var det ikke tilstrækkeligt. Vi måtte starte motoren en gang om dagen for at have strøm nok.
Det var vidunderligt at ligge nede i køjen om natten og høre vibrationerne fra vindmøllen. Det var ikke irriterende med den baggrundsstøj, for det var jo lyden af strøm ind i batteribanken. Men i modsætning til solpaneler, er en vindmølle ikke vedligeholdelsesfri. Hvis det blæser rigtig, rigtig meget skal man huske at slukke for den – ellers brænder den sammen. Der er også en risiko for at få en fugl eller en fiskeline i rotoren (begge dele er sket for os), og der skal desuden skiftes lejer en gang imellem. Så selvom den under de rette forhold genererer en masse strøm, er den for mig, som vil have et enkelt bådeliv, ikke det rigtige.
Solpaneler er det rigtige (for mig)
Solpaneler er det rigtige for os. Og vi skal overdrive det, så vi aldrig igen skal være tvunget til at slukke køleskabet om natten eller kun kunne oplade computerne når motoren kører. Som på vores gamle båd skal vi tage kampen op mod landstrømskablet og blive selvforsynende med strøm. For først når vi ikke længere behøver at indkoble landstrøm er vi fuldstændigt frie, uanset om det er ved en klippeø i skærgården eller en ankerplads i Caribien.
Vores billet til frihed er en targabøjle med 600W solpaneler. Det er en dyr løsning, men for os er det det hele værd. Det kan virke overdimensioneret med 600W når vi kun havde 100W tidligere. Men det er kun indtil man hører den frustrerede snak om strøm blandt sejlerne på en afsidesliggende ankerplads. Vi har ikke planer om hverken watermaker, aircondition eller vaskemaskine som er store strømslugere. Men man har helt enkelt aldrig tilstrækkeligt med strøm ombord.
Nu tager vi kampen op mod landstrømskablet, og vi regner med denne gang at vinde den.
Poul A Nielsen
marts 9, 2021 @ 09:16
Hej Jeg havde en Rude 32 som jeg lavede til at være selvforsynende med strøm, vi sejlede ikke så langt men var ofte i skærgården, og jeg var SÅ træt af kampen om et stik, når vi var i havn. Så jeg købte solpaneler på Wisch og lavede en targabøjle. panelerne var alle de tynde og flexible modeller som var på targabøjlen klikket på sprayhoeden og forand vinduet i sprayhoden hvor man ikke går så meget, jeg fik 800W ud af det og prøvede en sæson i skærgården fra Gøteborg og op, og det virkede FANTASTISK,!! vi hvade en fryser-køleskab-miniovn og støvsuger m.m og havde aldrig problemer med strøm mere, så det vil jeg stærkt anbefale at lægge solpaneler ohver alt hvor det er muligt de slår jo selv fra på styringen, og hellere for meget end for lidt, jeg solgte for to år siden da min kone desværre døde, men har kontakt med de nye ejere endnu og de roser den forsyning der er ombord. Så gør det og tag på tur!! UDEN AT TÆNKE PÅ STRØM !! Mvh Poul A Nielsen
Flemming Sten
marts 9, 2021 @ 12:19
Hej Thomas.
Efter at have sejlet til Middelhavet i 79 og levet på vores sejlbåd fra 82, en Rorqual 44´, sejlede vi i 89 tilbage til Danmark.
P.g.a. manglende vind brugte vi 23 døgn fra Horta til Cherburg.
Vi havde køleskab, Radio og el-toilet ombord foruden det nødvendige lys.
Vi anvendte kun motoren til opladning een time om dagen og aldrig til fremdrift og manglede ALDRIG strøm.
Jeg skriver dette fordi det store strømbehov, for mig at se, skyldes et stadig større ønske om at have de samme faciliteter ombord som hjemme i huset.
På den måde går det eventyrlige ved at sejle ud i det åbne og ukendte måske lidt tabt, og det var vel ikke det der var meningen med at udfordre sig selv og sine?
Mange sejlerhilsner
Flemming
Morten M. Nielsen
marts 9, 2021 @ 16:45
Hej Thomas,
Først tak for dine gode bøger.
Når vi snakker om strøm nok… har du så set på dette?
https://www.my-efoy.com/en/efoy-hybrid-power/
Jeg synes det lyder lidt spændende 🙂
Med venlig hilsen
Morten M. Nielsen
Svend Bondo
marts 11, 2021 @ 11:09
Hej Morten
Meget spændende. Hvad koster de ca.?
Bedste hilsner
Svend Bondo
Thomas Veber
marts 11, 2021 @ 15:04
Hej Morten,
Jeg kiggede faktisk lidt på det tidligere, men det virker kompliceret = endnu mere som kan gå i stykker på båden (og det gør det selvfølgelig på en øde ankerplads hvor man ikke har mulighed for at ordne det :-))
Da jeg checkede var brændstoffet også meget dyrt, men det kan jo have ændret sig nu. Det er nogle år siden.
//Thomas