Hjemmeundervisning på verdenshavene

Til min bog Hold kæft og rejs har jeg talt med Rikke og Per Stenbøg som sejlede en 13 måneders nordatlantisk runde i sejlbåden Isabella. Børnene Rose (9) og Johan (12) var selvfølgelig med og de blev hjemmeundervist ombord på båden.

En typisk skoledag på Isabella startede som alle andre dage med morgenmad, og kl. 9 ringede det ind til skibsskolens første lektion. Det var som oftest Rikke der var lærer, og skoledagen varede to-tre timer.

Inden afgangen havde Rikke sammen med Rose og Johan lavet en årsplan over hvad der skulle laves af skolearbejde. På den måde vidste børnene selv hvad der skulle laves og havde medbestemmelse over hvornår de lavede dansk, matematik og engelsk. De havde altid fri når der var andre børn i nærheden, men i kraft af deres egen viden om pensum var de selv meget observante på at få tingene lavet når der var tid.

Skolen var dog ikke isoleret til timerne på skolebænken i Isabellas kahyt, for den var på mange måder en helt integreret del af hverdagen:

  • Engelsk
    Under rejsen mødte de hele tiden mennesker som de skulle tale med. Børnene var ofte tvunget til at tale engelsk for at kunne kommunikere med de andre børn som de mødte og legede med. På den måde var der ingen problemer med motivationen for at lære sproget.
  • Sløjd
    Når noget skulle repareres på båden blev børnene mange gange involverede, og på den måde blev det til sløjd. Dog på en mere meningsfuld måde, end hvis det havde været i en traditionel skole.
  • Husgerning
    Husgerning kom automatisk med planlægningen af måltiderne. Der skulle handles, ofte til længere overfarter på havet, og bagefter skulle maden laves. Alle i familien blev involveret i dette.
  • Historie
    Mange historiske steder blev besøgt under året. Det gav en helt naturlig interesse i faget. For eksempel var det naturligt med emner som for eksempel Bayeau og Slaget ved Hastings da de var i Paris. Anden verdenskrig og D-dag blev naturligt behandlet ved Normandiet og det blev til en hel del om Columbus og opdagelsen af Amerika ved Portugal og de kanariske øer.
  • Geografi
    Geografi-timerne kom ved hjælp af anløb til nye lande med nye flag og nye kulturer.
  • Biologi
    Her blev det ud fra Johans bog på 6. klassetrin, hvor Rose fik en lidt lettere version. Nogle gange var opgaverne dog de samme.
  • Dansk og matematik
    På lektionerne i “klasseværelset” var det mest dansk og matematik der blev fokuseret på. De andre fag blev integreret i rejsen.

100_1892

Rart med hjemmeundervisning
“Det forløb på en rar måde,” fortæller Rikke. “Ofte sad jeg med dem begge to, men sendte dem ind imellem op til Per for at læse højt eller for at få undervisning i matematik, som Per har flair for.”

Per gik ofte og lavede diverse småreparationer på båden når Rikke og børnene havde skole. De var der begge og kunne hjælpe til, men Rikke havde det overordnede overblik. Det var en del af fordelingen af opgaverne ombord mellem Rikke og Per.

“Jeg elskede den opgave,” siger Rikke. “Det var skønt at have tiden og muligheden for at læse og lære med børnene.”

”Vi blev mere opmærksomme på hvor de havde deres gode og svage sider,” siger Per. “Vi kunne derfor sætte ind hvor de ikke var så stærke. På skibsskolen, hvor der jo kun var to elever, var det meget lettere end for en folkeskolelærer der har 25 eller flere elever.”

Rikke har skrevet bogen Et år for egne sejl, hvor hun meget ærligt fortæller om sejlturen med Isabella.

Har du også erfaring med hjemmeundervisning under rejsen? Måske har du endda nogle tips? Så vil jeg meget gerne høre dem herunder!