Hentes af søredningen?
“Der sker ikke noget når jeg giver gas!” udbrød Margareta da hun i forrige weekend styrede “Anna Lisa” ud af havnen.
Det var endnu ikke nogen større krise, for “Anna Lisa” er jo en sejlbåd, så vi rullede sejlene ud og kunne fortsætte uden dramatik.
Min kammerat og jeg åbnede ned til motoren, mens Margareta og en veninde blev i cockpittet og skødede ind til den rigtige kurs.
Når en dieselmotor stopper er det næsten altid fordi den ikke får brændstof. Så spørgsmålet var bare: Hvorfor fik den ikke det?
“Det er både i situationer som denne vi plejer at hente,” sagde min kammerat. Han arbejder med søredning, så han ved hvad han taler om. Det er ror- eller motorhaverier som udgør de fleste redningsaktioner i hans område.
Kort fortalt, så var en brændstofslange tilstoppet af dieselpest. På et par timer fik vi løst det, men det krævede flere kreative tiltag og brug af blandt andet et stykke ledning og pumpen til SUP-boardet.
Selvfølgelig vil man ikke hentes af søredningen, men her hjemme er det faktisk en mulighed, hvis alt andet går galt.
På en langturssejlads kan du måske ikke bare ringe efter hjælp, men er nødt til at kunne løse de fleste problemer selv.
Motorproblemer er bare en af mange udfordringer på en langturssejlads. Det er ikke et spørgsmål hvis du får det, men hvornår du får det.
Jeg har kontakt med rigtigt mange langturssejlere, og jeg ser en tydelig forskel på dem som har en vidunderlig tur, og dem som bruger det meste af turen på problemløsning: De sidstnævnte er ikke ordentligt forberedte.
Det er derfor at vi holder kurset “Langturssejler-drømmer du?” Det er for at hjælpe kommende langturssejlere med at være så godt forberedte som muligt.
Denne gang er det den 20. november i København og det er et VIP-arrangement med kun 12 pladser. Så kan vi nemlig justere programmet efter deltagernes ønsker og forudsætninger. Du kan læse mere om langturssejlerkurset her…
jens ole
oktober 7, 2021 @ 10:10
det er virkelig spænende at læse om jeres ture og hvordan i griber det an , sådan noget som motor stop 🛑 og hvad i gør der og hvordan i løser alle der andre problemer der opstår hen ad vejen
jeg har måske ikke nået at læse alt hvad i sender ud men hvad for naviagations system bruger i , er det søkort eller instrumenter , det er vel dyrt at købe søkort over hele verden ?
M V H Jens ole Jensen
Tage Christiansen
december 11, 2021 @ 19:38
Hej,
Har lige læst din bog, udfordringen. Det har været lærerigt og spændende.
Jeg rejser til Portugal den 12/5 2022.
Har købt en princess 45. Fra 2002.
Har du kontakt til nogen der har sejlet noget ligende hjem.
Har kun haft en princess 33.
Den her har 2 stk 480hk Volvo motorer. Er i tvivl om at vi kan sejle over biscay bugten på en tankfuld. 1500 liter.
Den skal vi sejle hjem til Fåborg.
Har du en liste med hvad vi skal have i orden .
Hvilket udstyr jeg skal købe. Sattelittelefon mm.