Farligt med trykvand

Grrrrrrr, lød det i et par sekunder. Så var der et øjebliks pause.

Min kone Margareta og jeg stod begge i Anna Lisas kahyt, og vi så på hinanden. Måske betød den høje, brummende lyd ikke noget?

Brrrrrr, sagde det igen, så det føltes som om det vibrerede i hele båden. Denne gang stoppede det ikke igen, men fortsatte sammen med en ny plaskende lyd.

Margareta nikkede, vi vidste nu begge hvad det var, og så løb hun hen til kontrolpanelet ved kortbordet for at slukke for trykvandspumpen til drikkevandet. Den skal bestemt ikke køre, når der ikke er åbnet for en vandhane.

Slangen fra varmtvandsbeholderen var gået i stykker. Det er helt almindeligt at det sker, og det er ikke første gang jeg oplever det.

Når trykket i bådens vandsystem falder på grund af lækagen, begynder pumpen at køre. Drikkevandet bliver hurtigt pumpet ud af tanken gennem lækagen, og så ender det i kølsvinet hvor det er udrikkeligt.

Og det er ikke kun ved varmtvandsbeholderen, at det kan gå galt.

Trykvandssystemet er en dejlig luksus ved sejlads herhjemme, men det er en potentiel fare ved langturssejlads.

Godt at vi ikke var ude på Atlanten, da det skete denne gang.

Havde vi været ude på oceanet kunne dette være en så alvorlig situation, at den kunne være livstruende. For hvad gør man, hvis man mister alt drikkevand i tanken? (På Anna Lisa har vi også en plan for hvis det skulle ske 😀).

Nu gik det ikke så galt denne gang, for vi er forberedt på, at trykvandssystemet kan gå i stykker. Jeg har sat ventiler på slangerne, så jeg let kan koble for eksempel varmtvandsbeholderen fra trykvandssystemet.

Vi kan sejle videre, og vi kan godt overleve uden varmt vand indtil vi har fået fat i en ny slange – men vi kan ikke overleve uden vand overhovedet.

Ude på oceanet kan et problem, som ved sejlads herhjemme er lidt irriterende, være direkte farligt.

Måske endda livsfarligt.

Vandsystemet i båden er bare en af mange ting som der er højere krav til på langturssejlads end ved sejlads her hjemme.

Drikkevandet ombord er vigtigt, og hvis du planlægger for eksempel tre ugers sejlads over Atlanten fra Gran Canaria til Barbados, så skal du måske have vand med til seks uger. Ved du hvor mange liter det er på din båd med din besætning?

Og hvad gør du, hvis du mister det?

Måske planlægger du at have en watermaker ombord, men tør du i sidste ende satse din egen og besætningens overlevelse på, at den altid fungerer?

Vand er så vigtigt, og derfor er det også en af de mange ting du vil kunne lære om på vores langturssejlerkursus “Langturssejler-drømmer du?”