Et helt gratis sejlereventyr
Vi vil have en båd med 8-10 køjepladser, men den må ikke være for stor. Den skal være i god stand (ikke et projekt) men den må ikke være for dyr. Den skal have stort dybgående og kunne klare oceaner, men den skal også have lavt dybgående så vi kan sejle på kanaler og besøge de små hyggelige danske øer. Da vi sejler året rundt må den ikke have teakdæk, og den skal have mindst tre kahytter.
Det var bare nogle af de umulige krav vi havde til en ny båd. Vi kiggede på flere både her hjemme. Både som viste sig at være i forfærdelig stand og både som var klare til at sejle afsted med.
Så fik vi en idé …
Hvis vi køber en båd i Middelhavet får vi mulighed for at sejle en masse sømil i varmt vand, inden hun kommer hjem. Og køber vi om vinteren, når vi at få masser tid, inden vi sejler hjem til efteråret.
Så åbnede der sig en helt ny verden for os: Udbuddet af både var pludselig MEGET større, og som oftest var de også en hel del billigere. Meget billigere. Den eneste ulempe var faktisk, at de fleste både manglede det stykke udstyr som vi sætter mest pris på: Dieselvarmeren. Men det er jo et overkommeligt projekt at eftermontere.
Så efter mange kontakter, og jagt på internationale bådsites, fandt vi en tyskejet Bavaria 36 på Mallorca. Vores nye Anna Lisa.
Prisen var ca. EUR 20.000 under prisen i Skandinavien (og der er masser både, hvor prisen var endnu lavere, men vi ville ikke have et projekt). Den havde stort set alt det udstyr vi ønskede, men dog ikke dieselfyr.
Det kommer til at koste en del at rejse frem og tilbage til båden. Et halvt års sejlads i Middelhavet og de 150 sluser hjem gennem floder og kanaler er heller ikke gratis. Men i forhold til hvad båden ville have kostet i Danmark eller Sverige, vil der stadig være penge sparet når hun er hjemme.
Et gratis sejlereventyr med andre ord!
Jeg vil gerne helt gratis give dig min bog Sejl til Middelhavet. Den er fyldt med tips og tricks til hvordan man lettest muligt sejler til Middelhavet. KLICK HER FOR AT FÅ BOGEN NU
Michael Overgaard
marts 6, 2020 @ 09:21
Hej Thomas. Tillykke med den nye båd! Korrekt at udbuddet er større – men der er vel også den udfordring der hedder TAX. Er det betalt på den båd i har købt eller hvad gør i? Og vurderer du at der er mange både til salg derovre hvor der er betalt moms?
Tak
Michael
Thomas Veber
marts 6, 2020 @ 10:11
Hej Michael,
Du har helt ret! Og det med moms skal man være meget opmærksom på. Men jeg synes at det virker til, at der er bedre styr på papirerne i udlandet end der er i Danmark. Måske fordi der i Danmark ikke er tradition for, at der skal være papirer på både?
Spørgsmålet om moms har været det første jeg har stillet, og jeg sikrede mig at få et billede af dokumentationen inden vi rejste ned og kiggede på bådene.
Vi fandt en anden båd i Danmark som vi faktisk var klar til at købe, men der var ikke ordentlig dokumentation for momsen. Det har der været på samtlige i Middelhavet.
Mange hilsener,
Thomas
Morten Poulsen
marts 6, 2020 @ 10:24
Hej Thomas
Hvad koster sådan en båd så?
Thomas Veber
marts 9, 2020 @ 14:42
Alt mellem €38000 og €65000 – helt afhængig af stand og udstyr. Tidligere udlejningsbåde er ofte noget billigere.
//Thomas
Jesper Thomas
marts 9, 2020 @ 21:41
Hej Thomas.
Spændende at følge jeres side. Land oplyse mere omkring den bavarie 36 i købte. Lidt omkring årgang samt hvad prisniveau i fik den handlet til ca. Hvordan den sejler og lever den op til forventningerne omkring rummelighed i forhold til at sejle langt. Fordele og ulemper , etc. ,
Per Eskildsen
marts 6, 2020 @ 10:29
En lille note…
Vi købte en Beneteau Oceanis 54 i Port Napoleon i Frankrig og har gode erfaringer med det køb.
Billigere og vi betalte for en survey rapport ,som er normalt i Frankrig, en super grundig gennemgang af 2 autoriserede specialister af båden, den omhandler alt , på vand( sejler i 3 timer) og på land. Den omhandler anbefalinger på alt vedrørende båden og dens udstyr og er på 75 sider.
Mads
marts 6, 2020 @ 11:39
Hej Thomas,
Hvilke sider har du brugt til, at søge på? Og er du gået udenom tidligere charterbåde. Vi arbejder faktisk på, et tilsvarende projekt med en katamaran.
Thomas Veber
marts 9, 2020 @ 14:45
Hej Mads,
Som udgangspunkt gik vi udenom tidligere charterbåde, men vi kiggede mest på stand og udrustning. Man kan lave rigtigt gode køb på en tidligere udlejningsbåd, men man skal nok være opmærksom på, at der vil være en del udgifter til slidt udstyr.
Jeg kiggede meget på http://www.scanboat.com men for Spanien mest på cosasdebarcos.com
//Thomas
Jesper
marts 7, 2020 @ 13:54
Hej Thomas
Spændende ny begyndelse. Jeg har selv i slutningen 2019 købt en båd i Italien. Det er en Bavaria Lagoon 390.
Til april sejler vi fra sardinien. Jeg får hjælp til turen op gennem Europe på kanalerne. Til denne del af turen nyder jeg godt af dine råd og erfaringer.
Tak!
Ove Schroll
marts 7, 2020 @ 17:28
Vi købte en Bavaria 38 fra 2008 i Kroatien i efteråret for 55.000 EUR med momsen betalt. Dertil 2000 EUR til forhandleren. Den er tip top, men vi har siden opgraderet med solpaneler, ny plotter, ny VHF, AIS-transponder, nye batterier, inverter m.v.
Vi har sejlet den til Grækenland, hvor vi i forvejen har sejlet det meste af sommeren de seneste år.
Vi kunne ikke have gjort det billigere og glæder os til at fortsætte vores “jordomsejling” i det græske…